kontakt o nas intro kronika makulatura archiwalia filmy

Konferencja prasowa z udziałem June Newton otwierająca wystawę Helmuta Newtona. Foto. A. Hołownia
HELMUT NEWTON - SELEKCJA PERMANENTNEJ POŻYCZKI -
WYSTAWA W FUNDACJI HELMUTA NEWTONA W BERLINIE

Alexandra Hołownia

Do 17 maja 2015 r. w Fundacji Helmuta Newtona w Berlinie można obejrzeć pokaz zatytułowany „Permanent Loan Selection“ (Selekcja Permanentnej Pożyczki) prezentujący dwieście dotychczas nigdzie nie wystawianych fotografii Helmuta Newtona. Z okazji dziesiątej rocznicy istnienia fundacji, żona artysty pożyczyła na czas nieokreślony niektóre powiększenia mało znanych zdjęć, drukowanych w latach 80. w międzynarodowych magazynach mody, jakVogue lub Elle. Dobierając obrazy podzieliła je na akty, portrety oraz fashion. Z tej perspektywy można odkryć dorobek Newtona na nowo...“ - stwierdziła June Newton podczas konferencji prasowej.

Helmut Newton miał talent budowania sytuacji i nastrojów. Dla swych subtelnych, wyrafinowanych inscenizacji gustował w oszczędnych, spartańskich planach. Unikał pracy w studio. Sesje fotograficzne urządzał w mieszkaniach prywatnych albo pokojach hotelowych. Korzystał z biura jubilera Gianii Bulgari, a także z montażowni reżysera Francisa Forda Coppoli. Często powracał do ujęć w otoczeniu natury. Niekiedy za kulisy służył mu las, widoczny między innymi w portretach Anthony Hopkinsa. Robione przez niego zbliżenia postaci charakteryzują zamyślone spojrzenia, prowokujące gesty, oraz obligatoryjna kokieteria nagich piersi.

Prominenckie pary Micka Jaggera z Jerry Hall, Davida Lyncha z Isabellą Rossellini ujmował w intymnych, inscenizowanych pozach. Potrafił wspaniale uchwycić zmienne relacje pomiędzy wojeryzmem a ekshibicjonizmem. Jego naładowane erotyzmem fotografie mody ukazywały pewne siebie, dumne, ekstrawaganckie modelki pozujące w plenerach paryskich zaułków albo na ulicach Monte Carlo, płynące gondolami po weneckim Canale Grande lub stojace na hawajskich pagórkch. Wyjątkowymi, jedynymi w swoim rodzaju koncepcjami podkreślał zmianę roli kobiety w zachodnim społeczeństwie. Przybliżał dekadencki styl życia swych bohaterów, bawiących się w fetysz, seks, dizajn, luksus. Eksponował modne, wykwintne stroje, zasobne wnętrza z roznegliżowanymi sławnymi, pociągającymi, pięknymi kobietami. W ten sposób wzbudzał tęsknoty odbiorców za lepszym, wymarzonym światem bogaczy. Jako pierwszy połączył fashion z nagością. Swiatowe uznanie zdobył cyklem „Big Nudes (Wielkie Nudystki)“. Swiadomie przedstawił w nim nagie, zgrabne, wyestetyzowane, pozbawione wszelkich wulgaryzmów damy na szpilkach. Seks oraz gra z cielesnością czyniły je wyjątkowo interesującymi. „Naga kobieta jest zawsze ciekawa ...“ - mówiła June Newton. Helmut Newton zginął w wypaku samochodowym w 2004 roku w wieku 84 lat jednak jego kontrowersyjna twórczość wytrzymała konkurencję z upływem czasu.

26 listopada 2014 r. na konferencji prasowej poprzedzającej otwarcie wystawy „Permanent Loan Selection“, 91 letnia June Newton z nostalgią opowiadała o swoim mężu. Wspominała, że Helmut Newton miał marzenie sfotografowania terrorystów Baader - Meinhof nago. Zapytana o ulubione zdjęcie nudyski, odrzekła: „Helmut był moim najulubieńszym modelem...“ Wielu niemieckich dziennikarzy podziwiało portret Davida Bowy. W latach 80. piosenkarz mieszkał w Berlinie Zachodnim. Mnie natomiast ugrzeczniony wizerunek angielskiego rockowca o nordyckiej urodzie wcale nie zachwycił. June Newton również nie darzyła sympatią tego ujęcia. Choć często podglądała męża przy pracy, to akurat nie uczestniczyła w sesji z udziałem Bowy i osobiście nie poznała tego artysty. „Helmut wielokrotnie przebywał z modelkami i modelami sam...“ - mówiła. W bocznych salonach Fundacji Helmuta Newtona mieści się pokój June (June`s Room). Odwiedzający mogą tam obejrzeć obrazy autorstwa June Newton, publikującej pod pseudonimem Alice Springs. W twórczości June dostrzegamy wyraźnie podobieństwo do mężowskiego stylu. Choć jej fotografie są delikatniejsze, bardziej kobiece oraz pozbawione charakterystycznej dla Helmuta, wykalkulowanej, krzykliwej golizny. Natomiast pochodzące z licznych sesji Helmuta Newtona, zdjęcia kontaktowe June mają przede wszystkim charakter dydaktyczny. Zręcznie informują widzów o kryteriach jakimi posługiwał się wielki fotograf w momencie dokonywania wizualnych wyborów.

 

powrót